top of page
  • תמונת הסופר/ת0202

קורונה וההוראה האלקטרונית בפלסטין

20/04/2020

עבד-אלראוף ארנווט

מקור: סוכנות אנאדולו



"קורונה" וההוראה האלקטרונית בפלסטין… הדרך אינה סלולה


בפעם הראשונה, הדיל מולאעבי, מורה לשפה הערבית ולמתמטיקה בבית הספר דאר א-טיפל אל-ערבי בעיר אל-קודס [ירושלים] המזרחית הכבושה מתנסה ב"הוראה מרחוק", אותה כפתה התפשטות וירוס הקורונה.


המורה הדיל מלאעבי מאל-קודס המזרחית מספרת ל[סוכנות] אנאד'ול על חווית ה"הוראה מרחוק":

  • לסוג כזה של למידה יש "מעלות", אך חסרונותיו הרבים עשויים לעלות על יתרונותיו.

  • החינוך המסורתי הפרונטלי, הוא טוב יותר וקל יותר.

  • האינטרנט לא מהיר מספיק בשביל למידה מרחוק, וכן אין בנמצא מכשירים מתאימים להוציא לפועל תהליך זה כנדרש.

  • הלמידה מרחוק, כשהתלמידים ובני משפחתם נמצאים בבתים, יצרה הזדמנות שאילצה את ההורים להתקרב לילדיהם התלמידים.

  • הלמידה מרחוק היא בדיוק כמו הלמידה המסורתית, צריך להמציא כל הזמן רעיונות חדשים כדי לעורר בתלמידים רצון ללמוד.


הדיל מולאעבי, מורה לשפה הערבית ולמתמטיקה בבית הספר "דאר א-טיפל אל-ערבי" בעיר אל-קודס [ירושלים] המזרחית הכבושה, מתנסה לראשונה ב"הוראה מרחוק", אותה כפתה התפשטות וירוס הקורונה. לאחר שעבר למעלה מחודש מאז השעיית הלימודים בבתי הספר, מולאעבי, ששוחחה עם סוכנות אנאד'ול בביתה שבאל-קודס המזרחית, מספרת כי לסוג כזה של למידה יש "מעלות", אך גם "חסרונות" רבים העלולים לעלות על יתרונותיו.


עם המשך התפשטות וירוס הקורונה בשטחי הרשות הלאומית הפלסטינית, תאריך חזרת התלמידים לבתי הספר לא נראה באופק. כמו ברבות ממדינות העולם, משרד החינוך הפלסטיני החליט על השעיית הלימודים על מנת לשמור על חיי התלמידים ולמנוע את התפשטות הנגיף.


מולאעבי, אם לחמישה ילדים ומלמדת תלמידות בכיתות א' ו-ב' בבית ספר יסודי, סבורה שחשוב להעניק תשומת לב לתלמידות בגיל הזה. לפי המורה מולאעבי, ההוראה המסורתית הפרונטלית בבית הספר היא "טובה יותר וקלה יותר". היא הוסיפה כי "האווירה בבית הספר שונה, משום שיש סביבת הוראה זמינה. יש שם כיתה ותקשורת ישירה עם התלמידים. לכן אני לא נתקלת בקשיים כלשהם, כי העניינים מסודרים והכל זמין כולל מכשירים, אינטרנט ואמצעי תקשורת. אפילו התקשורת שלי עם התלמידים היתה נוחה מאוד, בייחוד משום שהם רוצים להשלים את החובות הלימודיות המוטלות עליהם".


"אבל כל זה לא זמין כעת", הסבירה מולאעבי. "האינטרנט לא מספיק מהיר בשביל למידה מרחוק ואין מכשירים מתאימים לביצוע תהליך זה כנדרש. אני, לדוגמא, עושה את העבודה שלי באמצעות הטלפון הנייד והמחשב הנייד".


כמו כן, מולאעבי ציינה כי בבתים בהם מצויים מספר אחים ואחיות שלומדים בבית ספר, נוצרת בעיה בשאלת הקדימות בשימוש במחשב, במיוחד כשיש שיעורים שמתקיימים באותו הזמן. לדבריה, "אחד הקשיים שאני מתמודדת איתם הוא שאין מספיק מכשירים לתלמידים עצמם, שלא מורגלים בשיטת הלימוד הזו. לכן אני נתקלת בבעיות כיוון שלכל אחד מהם יש שיעור במועד אחר". מצד שני, מולאעבי רואה דברים חיוביים שאפשר לבחון באמצעות ההתנסות בשבועות האחרונים. מולאעבי אמרה "לדוגמא, היתה קבוצה של תלמידים בכיתה שהיו חלשים ואיטיים בחומר. הם התמודדו עם קשיים בשיעורים שמשכם היה 40 דקות, בפרט בשיעורי השפה הערבית, אבל עכשיו אני מרגישה כי העובדה שהם נמצאים בבית הפכה אותם לנינוחים יותר בהשלמת המטלות הלימודיות, בייחוד מפני שאני נותנת להם שבוע להגשת שיעורי הבית".


כמו כן, מולאעבי ציינה כי הלמידה מרחוק והימצאות התלמידים והוריהם בבתים סיפקה הזדמנות ש"כפתה" על ההורים להתקרב לילדיהם התלמידים. "לדוגמא," היא אמרה "במהלך שגרת הלימודים ארגנתי פגישות אישיות להורים בבית הספר שבמהלכן נדונו בעיות ההתנהגות של התלמידים. לפני אחת הפגישות באה אלי אחת התלמידות, חיבקה אותי ואמרה לי: בבקשה, אמא שלי תגיע לפגישה היום, תגידי לה שאני רוצה לשבת על ידה ושהיא תהיה קרובה אלי". "אבל עכשיו," היא הוסיפה "הילדה הזו בעצמה שולחת לי הקלטות שהיא שמחה מאוד כי אמא שלה עוקבת אחרי שיעורי הבית שלה ועוזרת לה בלמידה… המקרה הזה השפיע עליי מאוד והוא אחד מההיבטים החיוביים". עם זאת, היא מסבירה כי היא מרגישה ש"ההיבטים השליליים בלמידה מרחוק - רבים יותר". לדבריה, "המשבר הזה קרה בפתאומיות, ולא התכוננו לקראתו מראש ובצורה תקינה. המשבר הזה לא נלקח בחשבון וזה אחד הקשיים שאנו עומדים בפניהם".


מולאעבי תופסת את הלמידה מרחוק בדיוק כמו את הלמידה המסורתית, שמצריכות באופן תמידי להמציא רעיונות חדשים כדי לעורר בתלמידים רצון ללמידה. "אני בקשר מתמיד עם התלמידים על מנת שישלימו את חובותיהם", היא אמרה. "אני תמיד מנסה להמציא רעיונות חדשים, גם אם הלמידה היא מרחוק. בשבילי, חייבת תמיד להיות התחדשות ורעיונות חדשים, כי החינוך חשוב".


מולאעבי סבורה כי תפקיד המורה לאור הנסיבות הקשות, כתוצאה מוירוס הקורונה, לא פחות חשוב מתפקידיהם של הרופא או האח. "אני מרגישה שאנחנו ממלאים תפקיד גדול" היא אומרת "לא פחות חשוב מתפקידו של הרופא והאח בזמן הזה. הרופא שומר על חיי האנשים שנחשפו לנגיף, אבל אני כמורה חשה לחלוטין גם בצורך לשמור על תלמידיי". היא הוסיפה "הפחד שלי על התלמידים שלי זהה לפחד של הרופא על מטופליו ובמיוחד משום שאני יוצרת דור חדש. הרופא מתמודד עם אנשים מקבוצות גיל שונות, בעוד אני מייסדת דור בגילאי 6-8, הם הבסיס, והעבודה איתם דורשת מקצועיות גבוהה".


בהקשר הזה, היא מצביעה על החשיבות שבלסייע לתלמידים להתגבר על שלב הפחד שהם חשים. לדבריה, "הם רואים ושומעים דיווחים על מותם של אלפי אנשים ברחבי העולם, דבר שגורם למתח ומשפיע עליהם מאוד. דבר זה מחייב אותי לעבוד בשני מישורים, החינוכי והפסיכולוגי, אל מול הלחץ שהם מתמודדים איתו". "במקביל אני אמא" היא הוסיפה "אני רוצה למצוא איזון בין הבית שלי והילדים שלי, שגם זקוקים לי, לבין העבודה שלי". מולאעבי מקווה שהמשבר הזה ייגמר בקרוב ואומרת בסיום השיחה איתה כי "הדבר שאני הכי מתגעגעת אליו הוא התלמידות שלי. הן הבנות שלי ואני מתגעגעת אליהן מאוד. מכל הלב אני אומרת להן שאני מתגעגעת אליהן. אני מתגעגעת להיות איתן כי אני מרגישה שהן זקוקות לי מאוד, במיוחד עכשיו, גם אם אני בקשר איתן דרך אינטרנט".


shorturl.at/suwyD

10 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול

הח"כית החרדית הציעה: "תדרי רדיו ייעודיים ללמידה מרחוק למגזר החרדי"

11/05/2020 ישראל רובין מקור: רדיו קול חי ח"כ עומר ינקלביץ בהצעה יצירתית לפתרון לבעיית הלמידה מרחוק במגזר החרדי בתקופת הקורונה: "אני קוראת למשרד התקשורת להקצות תדר ייעודי ברדיו שיהיה מוקדש ללימודים מרח

הרב בצלאל כהן על הדילמה שבלמידה מרחוק

23/04/2020 בצלאל כהן מקור: עמוד הפייסבוק של בצלאל כהן[1] עם סיומה של חופשת הפסח, נראה שאחת הסוגיות המרכזיות כעת בקהילה החרדית היא צורת ההוראה והלמידה מרחוק, עבור מאות אלפי תלמידים ותלמידות חרדים שנמצא

תלושים לאוכל יממנו למידה מרחוק

31/08/2020 מאיה הורודניצ'אנו מקור: חדשות וואלה תלושים לאוכל יממנו למידה מרחוק: הפערים במערכת החינוך מתרחבים בחסות הקורונה החזרה ללימודים צפויה להותיר מאחור עשרות אלפי משפחות שידן אינן משגת מחשבים וחיב

bottom of page